Szablon stworzony przez Arianę dla Wioski Szablonów | Technologia Blogger | X

Wstęp


Witaj na blogu, który jest poradnikiem dla rodziców i nauczycieli, czyli prosto o nowoczesnych metodach nauczania.

4 czerwca 2016

TOC




TOC (skrót od angielskiej nazwy Theory of Constraints, tłumacz. Teoria ograniczeń), to  program, który pozwala na identyfikację i zarządzanie ograniczeniami występującymi w otaczającym nas świecie, przy czym ograniczenie rozumiane jest tu jako czynnik spowalniający nasze osiągnięcia, czy realizację wyznaczonego celu. Program (narzędzia) pozwalają na identyfikację ograniczeń i późniejszą ich eliminację, co wpływa na poprawę całego systemu.


Uniwersalność programu polega na tym, że te trzy narzędzia (Chmura, Gałąź, Drzewko Ambitnego Celu) można zastosować do wszelkich treści edukacyjnych  występujących w edukacji,  takich jak:

  • Związki przyczynowo-skutkowe występujące w treściach wszystkich przedmiotów (polski, historia, matematyka, fizyka, itp.)
  • Zapamiętanie na bazie zrozumienia a nie „wykucia” (matematyka, geografia, chemia, fizyka, historia)
  • Analiza treści, umiejętność tworzenia nowej wiedzy, tworzenie hipotez, argumentacja, ocenianie – czylimyślenie krytyczne
  • Planowanie pracy (sprawy wychowawcze)
  • Podejmowanie samodzielnych decyzji przez uczniów i przewidywanie ich konsekwencji
  • Poprawna komunikacja w klasie
  • Analiza konfliktów i umiejętność znajdowania ich rozwiązań

Narzędzia TOC mogą być zastosowane na wszystkich poziomach nauczania oraz praktycznie w każdym przedmiocie. Najlepiej sprawdza się na przedmiotach ścisłych, gdzie trzeba wskazać związki przyczynowo-skutkowe oraz logicznie uzasadniać. Doskonale również sprawdzają się na przedmiotach humanistycznych oraz godzinach wychowawczych.









Poprzez swój graficzny układ, przejrzystość i łatwość budowy narzędzia te są bardzo proste do nauczenia, a potem zastosowania przez uczniów. Uczniowie dzięki zastosowaniu narzędzi w codziennej nauce potrafią:

  • Zrozumieć materiał zamiast uczyć się go na pamięć
  • Potrafią odnieść wiedzę zdobyta w szkole do swojego życia poza szkołą
  • Wiedzą jak rozwiązywać swoje problemy, konflikty
  • Mają narzędzia, dzięki którym mogą i przenoszą odpowiedzialność za proces uczenia się na swoje barki

Prezentacja o tym czym jest TOC i jak wpływa na dzieci i nauczycieli [prezentacja]



Program powstał w latach 70-tych, a jego twórcą jest dr Eliyahu Goldratt, fizyk, lider biznesowy i autor 12 bestsellerów w dziedzinie biznesu, m.in. Celu, czy Łańcucha krytycznego.  Dr Goldratt wykładał na uczelniach ekonomicznych na całym świecie. Całokształt jego pracy zapewnił mu miejsce w czołówce naukowców zajmujących się zarządzaniem w biznesie, a także tytuł Guru Biznesu, przyznany przez tygodnik „FORBES”.

Stworzone przez siebie zasady dr Goldratt, wykorzystywał z ogromnym sukcesem w zakresie rozwiązywania problemów w największych międzynarodowych korporacjach takich jak General Motors, Intel Corporation, Boeing, Ford i wielu innych. Metoda ta ma bardzo szerokie zastosowanie: w praktycznie każdej branży biznesu, armii, służbie zdrowia, edukacji, itp..

„Uśmiecham się i zaczynam wyliczać na palcach: Jeden – ludzie są dobrzy. Dwa – każdy konflikt może zostać usunięty. Trzy – każda sytuacja, bez względu na to na jak skomplikowana początkowo wygląda jest niezmiernie prosta. Cztery – każda sytuacja może być znacząco poprawiona; nawet niebo to jeszcze nie limit. Pięć – każdy człowiek może osiągnąć pełnię życia. Sześć – zawsze istnieje rozwiązanie wygrana-wygrana. Czy mam kontynuować wyliczanie?”
Dr Eliyahu M. Goldratt

W 1995 roku powstała Fundacja „TOC dla Edukacji” (TOCFE – TOC for Education), której celem jest rozpowszechnianie programu na całym świecie. Dziś metoda jest znana i stosowana w prawie 30 krajach, dzięki 100 tys. pedagogów, którzy nie tylko poznali program, ale również pracują tymi technikami na co dzień. W efekcie ok. 8 milionów dzieci i młodzieży uczestniczyło w warsztatach „TOC dla edukacji”, lub korzysta z tych technik w codziennej pracy w szkole.

W Polsce program obecny jest od 2006 r. W ciągu tych lat miały miejsce dwie Międzynarodowe Konferencji „:TOC dla Edukacji” z udziałem zagranicznych trenerów (Warszawa 2008 i Płock 2011). Istnieje grupa polskich certyfikowanych trenerów, którzy pracują w całej Polsce (zobacz mapkę).



Źródło i więcej informacji: toc.edu.pl