Tablice interaktywne zwiększają tempo i skuteczność uczenia się.
Wyniki badań Brytyjskiej Agencji Komunikacji i Technologii w Edukacji (BECTA) przeprowadzone w 97 szkołach podstawowych wykazały, że używanie nowoczesnych technologii wpłynęło pozytywnie na wyniki uczniów we wszystkich grupach wiekowych i na wszystkich przedmiotach. Badanie miało na celu ustalenie, o ile szybciej uczniowie będą w stanie przyswoić materiał całej podstawy programowej.
2. Czas przerabiania podstawy programowej z matematyki w grupie uczniów w wieku 7–11 lat, mających średnie i wyższe oceny, używających nowoczesnych technologii skrócił się o 3,5 miesiąca, natomiast w grupie uczniów z niższą niż średnia oceną o 4,3 miesiąca.
3. W grupie wiekowej 7–11 lat, w grupie uczniów ze średnimi i wyższymi ocenami, po przerobieniu podstawy programowej z nauk ścisłych dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii zyskano 3,2 miesiąca, a w grupie uczniów z niższymi niż średnia ocenami aż 7,5 miesiąca!
4. Odnotowano znaczny wzrost umiejętności i tempa uczenia się w zakresie tworzenia interaktywnych prezentacji z matematyki i nauk ścisłych. Co więcej, uczniowie lepiej radzili sobie, pracując nad skomplikowanymi i trudnymi treściami.
5. Fakt, że klasy uczące się z użyciem tablic interaktywnych przerabiały materiał zdecydowanie szybciej świadczy o tym, że skupienie i zainteresowanie tematem było większe niż z wykorzystaniem tradycyjnych metod nauczania.
zalety:
- pozytywny wpływ na koncentrację i współpracę między uczniami;
- zwiększenie zaangażowania w lekcje;
- pomoc w skupieniu uwagi na trudniejszych zadaniach, dzięki możliwości użycia kolorowych wyróżnień;
- szybsze przygotowywanie przez nauczycieli materiałów edukacyjnych na lekcje;
- ułatwiona wymiana materiałów lekcyjnych między nauczycielami;
- częstsze korzystanie z internetu podczas lekcji.
- zaangażowanie uczniów w przygotowanie źródeł potrzebnych na lekcje;
- ułatwienie powtarzania wiedzy i umiejętności zdobytych na poprzednich lekcjach;
- umożliwienie nagrywania lekcji w celu późniejszego ich analizowania;
- zwiększenie liczby materiałów wideo używanych podczas lekcji
- praktyczne (w praktyce pedagogicznej) użycie tablicy interaktywnej to skuteczniejszy trening niż jakiekolwiek szkolenie techniczne.
Praktyki w Wielkiej Brytanii
„Badania
wykazują, że większość uczniów i nauczycieli uznaje wprowadzanie technologii
edukacyjnych do klasy za pozytywną drogę rozwoju. Te nowoczesne technologie
zwiększają motywacje uczniów i nauczycieli oraz zapewniają nowe doświadczenia w
procesie edukacji. Jesteśmy świadkami następującej zmiany w sposobie myślenia nauczycieli
o zdobyczach nowoczesnej technologii w służbie edukacji, z początkowego
sceptycyzmu do optymizmu i pewności, że efekty ich używania idą w dobrym
kierunku.”
„Efekty używania
technologii niemal w każdym przypadku są pozytywne, zwłaszcza, jeżeli w klasie
używa się tablic interaktywnych wraz z innymi technologicznymi nowościami.”
(źródło)