Tutoring to niezwykła metoda dydaktyczna, szczególnie skuteczna jeśli chodzi o rozwijanie potencjału uczniów i studentów oraz motywowanie ich do samodzielnej pracy. Polega ona na regularnych spotkaniach z uczniem / studentem (tutorialach), w ramach których podopieczni samodzielnie przygotowują eseje (lub inne zadania), które są następnie omawiane z tutorem. Ta forma pracy niesie satysfakcję zarówno podopiecznym, jak i korzystającemu z niej nauczycielowi.
Tutor (z łaciny – opiekun) to ktoś, kto potrafi pokierować rozwojem ucznia lub studenta, trafnie rozpoznać potencjał człowieka, z którym pracuje, wspólnie wyznaczyć ścieżkę rozwoju naukowego, osobistego i społecznego, uważnie podchodzić do wyników jego prac, zmotywować do długotrwałej współpracy i znajdować w niej obopólną radość. Tutor daje to, czego zwykle nie mogą zapewnić masowe systemy edukacji: zwrócenie uwagi na konkretnego podopiecznego i możliwość dostosowania ścieżki edukacyjnej do jego specyficznej sytuacji. Tutoring może być także znakomitą metodą do prowadzenia seminariów oraz sposobem przygotowywania młodej kadry naukowej, a w kontekście szkolnym - metodą rozwijającą talenty i zainteresowania uczniów, pomagającą odnaleźć im swoją ścieżkę rozwoju osobistego i edukacyjnego.
Tutoriale (indywidualne spotkania tutora z podpieczonym) są często wydarzeniami, w których dzieje się prawdziwa edukacja. To czas smakowania zdobytej wiedzy, niespiesznych poszukiwań, snucia refleksji, odnajdywania połączeń między ideami i faktami, szukania praktycznych zastosowań naukowych odkryć.
Korzyści z tutoringu:
- tutoring zapewnia integralny – obejmujący wiedzę i postawy – rozwój ucznia / studenta;
- tutoring jest niezwykle skuteczną metodą w procesie rozwoju talentów i budowania mocnych stron;
- dzięki bliskiej relacji ucznia i tutora oraz inspirującym narzędziom pracy, tutoring przynosi znakomite efekty dydaktyczne i wychowawcze;
- tutorzy posiadają umiejętność motywowania studentów i uczniów do samodzielnej pracy;
- tutoring przywraca osobowy wymiar edukacji, tworzy naturalną przestrzeń do ekspresji osobowości wykładowcy i studenta, stwarza okazje do podzielenia się osobistymi zaletami i zarażenia pasjami;
- tutoring umożliwia budowanie autentycznego autorytetu nauczyciela – ożywczego źródła satysfakcji w procesie dydaktycznym;
- tutoring pozwala w ramach istniejącego sytemu edukacji odnaleźć prawdziwą skuteczność nauczania i naukową przygodę;
- tutoring odświeża przyjemność nauczania, przywraca spokój potrzebny do tego, by mieć chwilę na zastanowienie, by była ona czasem swobodnej refleksji;
- tutoring stawia nauczycielom nowe, inspirujące cele do realizacji;
- tutoring umożliwia trafne rozpoznanie potencjału młodego człowieka oraz wspólne wyznaczenie ścieżki rozwoju naukowego, osobistego i społecznego;
- tutorzy uczą sztuki samodzielnego myślenia, budowania opinii opartych na wiedzy i publicznej ich obrony;
- tutorzy tworzą elitarne grono: wyjątkowych nauczycieli świadomych swej misji i korzystających z nowoczesnych narzędzi pracy.
Źródło: tutoring.edu.pl, tutoring.pl