WebQuest należy do metod pracy badawczej, która pozwala na efektywne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym, (w wolnym tłumaczeniu "Poszukiwania w Sieci"), jest zorientowanym na uczniowskie badania formatem zajęć edukacyjnych, w którym wyjściowym źródłem informacji jest Internet. Pierwsza metoda ta została opracowana przez Toma Marcha i Berniego Dodge’a z Uniwersytetu w San Diego. Realizowany jest jako zadanie grupowe, przebiega według określonych etapów i zmierza do wypracowania wskazanych rezultatów w ustalonym terminie. WebQuest może być przeznaczony dla jednej dyscypliny bądź przezaczony dla wielu dyscyplin. Ale także być krótkoterminowy albo długoterminowy. Nadzór nad pracą kontroluje nauczyciel. Uczniowie wykorzystują urządzenia elektroniczne, cyfrowe, programy komputerowe i aplikacje internetowe.
Gdzie i dla kogo przeznaczona jest metoda WebQuest?
- w klasie i w domu;
- na każdym poziomie edukacyjnym;
- w pracy zespołowej, grupowej i indywidualnej;
- w kształceniu F2F i na odległość;
- w samokształceniu i kształceniu nieformalnym;
- w kształceniu całożyciowym;
Cele metody:
- motywowanie młodego ucznia do przemyślanego i twórczego wykorzystania informacji;
- skierowanie do zaprzestania biernego wyszukiwania tylko informacji;
- wspomaganie myślenia u ucznia (wejście na wyższy poziom analizy, syntezy u ewaluacji);
- ukazanie internetu jako narzędzia pracy;
- uczy współpracy w grupie;
- doskonali kompetencje informacyjne (selekcja informacji, krytyka, weryfikacja, klasyfikacja, grupowania i szeregowanie informacji, przetwarzanie i wykorzystywanie w rozwiązywaniu problemów);
WebQuest składa się z sześciu komponentów:
- Wprowadzenie – ogólny, motywujący opis projektu;
- Zadanie – polecenia dla poszczególnych grup, opis produktu, który należy stworzyć;
- Proces – opis kroków, jakie należy wykonać, aby rozwiązać zadania;
- Źródła (zasoby) – lista linków do zasobów dostępnych w sieci, potrzebnych do rozwiązania poszczególnych zadań;
- Ewaluacja (kryteria ocen) – punktacja i sposób oceny wykonania zadań;
- Konkluzja (podsumowanie) – podsumowanie projektu, czasem zawierające prezentację gotowych materiałów będących efektem pracy uczniów;
Zalety:
Metoda ta aktywizuje uczniów, uczy wyszukiwania i selekcji informacji. Pozwala na pracę w grupach, czyli uczy negocjowania, omówienia kwestii podziału ról, komunikowania się z innymi uczniami. WebQuest nie jest skierowany tylko na wynik ze strony merytorycznej ale także na relacje i zachowanie się między uczniami.